time to leave (kotiinpaluusta)

Friday, May 29, 2015



vuoden alussa en tiennyt mitä odottaa, mutta kun kahden päivän varoitusajalla puhelu tuli, olin seikkailunhaluisena itsenäni heti valmis kokemaan sen kaiken mikä meren toisella puolella odottaisi. koko lauantain ja sunnuntain näin kyynelten sokaisemia silmiä niin juhlissa, kahveilla kuin koti ovellakin ja vielä lennon lähtö yönä yhdeltä, istui mulla kahdeksan ystävää terassilla vastahakoisina lähtemään. sen muistan, että vain yhden kyyneleen vieritin. kotoa lähteminen ei ollut mulle ensimmäinen kerta ja tiesin, että palaisin tänne kymmenessä kuukaudessa. lisäksi kaikki mulle rakkaat vakuuttivat luonnollisesti olevansa sielä sitten odottamassa.


noista tapahtumista on kulunut yli yhdeksän kuukautta ja mulla on koulua enää viikko jäljellä. sitten viikko lomaa ennen kotiin paluuta. kuluneella viikolla oli viimeiset juoksu treenit ja valmentaja kiitteli paljon ja pyysi lähettämään videota suomesta, sitten naurettiin tiimin kanssa pihaherkuttelu kesteillä iltaan asti. keskiviikko seniori luokka (lukion kolmoset) pääsi koulusta, heidän muassaa yksi mun elämän tärkeimmistä ihmisistä, jonka kanssa istuin melko sanattomana koulun jälkeen pihan penkillä. toisen rakkaimmista senioreista saatoin koulusta hänen itkiessään mulle hyvästejä ja samana päivänä mun kuvisluokka yllätti mut kotiinpaluu juhlilla. tämä käy on käynyt melko rankaksi jo nyt.


mun viimeinen päiväni amerikassa on luonnollisesti suuri kyselyn aihe, ja siltä ei voi välttyä missään. eilen viisi kuudesta opettajastani kysyi asiaa luokan edessä ja tänään kolmella seitsemästä välitunnista jouduin mennä vessaan pyyhkimään kyyneleitä asian tultua puheeksi. koulun jälkeen yksi mun tärkeistä ystävistä pyöritti mua ilmassa koulun pihalla ja huusi että tulee ikävä. kuluneella viikolla särki sydämen kun parhaan ystävän isoäiti alkoi itkeä puhuessaan mun lähdöstä.


lähdön vaikeudesta ei mun mielestä puhuta tarpeeksi. koti ikävän puuskia on ollut helppo käsitellä, ne menee yhtä nopsaa kuin tulivatkin ja elämä täälä jatkuu normaalisti. nyt lähtiessä aina joku koittaa lohduttaa miten kotona sitten näkee perheen ja kaverit ja koiran ja kaiken mahdollisen, mutta sen tässä on tiennyt koko ajan. että kun palaa kotiin niin sielä on kaikki niinkuin ennenkin. mutta mä en ole mitään niinkuin mä olin sieltä lähtiessäni, ja se muuttaa kaiken.
paluu itseasiassa tuntuu valtavalle takapakille elämässä.


mitä mä en koskaan aatellut loppuunsaakka oli miten mielettömän vaikealle lähteminen voi tuntua. luonnottomalle, jopa. elämä on nyt kaikin puolin ihana, ja se tekee jopa surullisemmaksi. usein on viimeaikoina löytänyt itsensä ihanan päivän päätteeksi itkemässä ajatukselle jättää tämä kaikki taa. mulla on nyt uusi koti, uusi rakkaus, uusi elämä, minä olen uusi.


sisko itkee jo usein mua halatessaan ja parhaat ystävät hiljenee jos joku ottaa lähdön puheeksi. päiviä me ei lasketa, mutta itse kukin tietää miten paljon koulua on jäljellä.


sydäntä särkee ja välillä jopa tuntuu että se on rikki. kun kyyneleet vierii rakkaiden kasvoilla, en tiedä ollenkaan mitä tehdä enää. mä olen kasvanut ihmisenä suunnattomasti, enkä vaihtaisi kaikkea kokemaani mihinkään koko maailmassa. mä olen tavannut suuren osan elämäni upeimmista, kauneimmista ihmisistä, rakastanut paljon ja oppinut arvostamaan maailmaa ihan uudella kauniilla tavalla. mulla ei ole koko vuodesta yhden yhtä pahaa sanaa sanottavana, eikä yhtäkään kokemusta jonka jättäisin pois. kaikin puolin tämä oli elämäni mielettömin, vaikuttavin vuosi.


vaikka mä saatan nyt aika surulliselle kuulostaakin, niin mä en missään nimessä sano, etteikö kenenkään kannattaisi lähteä vaihtoon. lähde, koe, rakastu!  mulla on äärettömän onnellinen olo että juuri mulle osui näin mieletön siunaus, että päädyin juuri sinne minne kuuluin ja annoin yhden vuoden muuttaa mun koko elämäni. mä en enää koskaan tule olemaan se sama ihminen joka olin ja tyytymään samoihin asioihin mihin tyydyin. mä olen oppinut niin paljon elämästä, ystävyydestä, rakkaudesta, perheestä, ihmisuhteista, kulttuurista, vilpittömyydestä ja välittämisestä, enkä mä enää tahtoisikaan olla se sama tyttö joka olin vuosi sitten. mä en vain ollut valmis polttavaan sydänsärkyyn ja loputtomiin kyyneliin, mutta vielä tässäkään, en ikinä ottaisi mitään takaisin.



tän kirjotuksen tein 2 viikkoa sitten. eilen mulle järjestettiin suuret koko yön kestävät hyvästi juhlat ja tänään aion viimeistellä pakkaukset ja mennä katsomaan vikoja juoksukisoja. läheisimmät kaverit tulee yöksi ja huomen aamulla on sitten lähtö. viimeyönä ja tänä aamuna hyvästelin suuren osan ystävistä ja lentokentällä aion hyvästellä vielä ne läheisimmät. hyvästit on vaikeita ja erittäin kyynelten täyteisiä mutta mä olen luvannut tulla takaisin, enkä malta oottaa että saan nähdä näitä rakkaita naamoja taas.

kyyneliä oon pidätellyt parhaani mukaan, mutta niinkuin yksi ystävistäni mun lähtökorttiin kirjoitti:
"you are not moving home. you are simply going on a vacation from home."
tällä hetkellä oon surullinen, mutta ensi kesänä voin sitten palata takaisin, ja olla taas kotona.

kaiken kaikkiaan olen kiitollinen ja siunattu, elämä on täynnä niin loputtomia mahdollisuuksia, ja jos jollain sielä on vaihto-oppilas vuoteen halua ja aikeita, niin ehdottomasti suosittelen! mulle voi laittaa viestiä vaikka facebookissa jos on jotain kysymyksiä =)

14 comments:

  1. ihana kuulla, että sulla on takana noin upeat ajat♥ Itsekin oon miettiny vaihtoo lähtemistä tai edes kielimatkalle, mutta en todellakaa oo hyvä enkussa ja nytkin numero hipoo kutosta, niin en ole uskaltanut lähteä :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiitos! <3 hei ehdottomasti suosittelen panostamaan perusjuttuihin ja sitten keräämään rohkeuden ja lähtemään! voin melkeinpä luvata ettet kadu =)

      Delete
  2. Äää mie rupesin itkee ku luin tätä tekstiä. Oot upee tyttö, tsemppiä kaikkeen <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. voi ihana kuulla että tunne välitty!! kiitos paljon, tsemppi tuli ja tulee tarpeeseen <3

      Delete
  3. voi! tää oli niin koskettavaa. tahtoisin sanoa jotain, en vaan tiedä mitä. ihanaa, että sulla on ollut noin upea vuosi ja oot onnellinen. olet ihana ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. ihanaa että kosketti & että oot onnellinen mun puolesta♥ enmä muuta ois tahtonutkaan kuulla, kiitos paljon ja samoin ♥

      Delete
  4. Sulla oli kaksi yhdyssanaa oikein tässä tekstissäsi. Ajatus ja tunne ei oikein tule esille tekstistäsi, kun kirjoitusvirheitä on niin paljon. Pilkkuvirheistä en edes sano mitään, mutta "juoksu treenit, pihaherkuttelu kesteillä, seniori luokka, kotiinpaluu juhlilla, koti ikävän, loppuunsaakka, ihmisuhteista, hyvästi juhlat, viimeyönä, kyynelten täyteisiä" on aikamoinen lista yhdyssanavirheitä. Kannattaa opetella kirjoittamaan äidinkieltään, vaikkei tähän maahan aikoisi pysyvästi jäädäkään! :) Kivaa kesää sinulle!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Veikkaan että tää teksti on tarkotettu enemmänkin tunteenpurkamis tekstiksti, ei kieliopillisesti täydellisesti kirjoitetulle. Otappa huomioon myös että kirjoittaja on asunut kuluneen vuoden ulkomailla ja puhunut kokoajan englantia, lukuunottamatta satunnaisia skypepuheluita. Nämä erinäiset syyt selittävät varmaan sinullekkin kielioppivirheet! Tämä blogi on muuten aivan ihana, ja olet kirjoitellut ihanasti koko vuoden.

      Delete
    2. ikävä kuulla ettei tekstin tunne välittynyt tollaisten mokien takia ! samoja pointteja olisin kyllä sanonut kuin tämä vastannut ano etten oo tosiaan kieltä käyttäny vuoteen enkä oikeinkirjoitusta tässä tekstissä edes miettinyt, mutta kiitos rakentavasta kritiikistä =) ihanaa kesää molemmille ja kiitos kommenteista♥

      Delete
  5. Ei ollut eka kerta, kun aloin itkemään sun blogitekstiä lukiessa. Oon niin onnellinen sun puolesta, niin iloinen, että oot saanut kokea noin mahtavan vuoden, ja saanut tutustua ihaniin ihmisiin! Voimia Suomeen paluuseen ja älä anna satunnaisten Suomen synkkyyksien lannistaa sua. Oot ihan mahtava tyyppi, tiiän sen vaikka en oo sua koskaan tavannutkaan. Tsemppiä ja tuo tota sun ihanaa asennettas Suomeen.♥ ps. sun hymy on ihanan aurinkoinen ja kaunis!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aivan valtava hymy tuli tätä lukiessa, kiitos niin paljon!♥ noita samoja juttuja oon just miettinyt kun on ollut surua, että oon kuitenkin niin kiitollinen että sen kaiken sain kokea =) suurensuuri kiitos ja ihanaa kesää ♥

      Delete
  6. kuumii kisui xp

    ReplyDelete
  7. erityiskiitos kaikille facebookissa ja vastaavissa yhteyden ottaneille!♥

    ReplyDelete

spread love ♥